PRFoods slēdz rūpnīcu Somijā
PRFoods vadītājs Indreks Kasela domā, ka pēc Somijas rūpnīcas slēgšanas spēs atjaunot uzņēmuma rentabilitāti.Foto: Liis Treimann
Tallinas biržā kotētā uzņēmuma PRFoods meitas kompānija Heimon Kala slēgs savu zivju pārstrādes rūpnīcu Somijas pilsētā Kokolā. Tikšot atlaisti visi 35 šīs rūpnīcas darbinieki.
Uzņēmums biržas paziņojumā skaidroja, ka vienreizējās atlaišanas izmaksas esot aptuveni 0,7 miljoni eiro. Līdz ar šādu rūpnīcas slēgšanu koncerns Somijā ietaupīšot gandrīz 2,3 miljonus eiro gadā.
Vienlaikus šāda Kokolas struktūrvienības slēgšana samazināšot uzņēmuma svaiga laša vairumtirdzniecības apjomus Somijā par 8 līdz 10 miljoniem eiro. Kā norāda PRFoods: lašu brokeru pakalpojumi Somijā ir bizness ar nelielu peļņu, un tas neatbalsta citas uzņēmuma darbības jomas.
Biržā kotētais uzņēmums atzīmē, ka koncerna svaigo zivju tirdzniecība turpmāk balstīsies uz pašu audzētām zivīm. Lašu vairumtirdzniecība Baltijas valstīs uz Igaunijas struktūrvienības bāzes tikšot atsākta nākamā gada sākumā.
"Kokolas rūpnīca pēdējos gados ir bijusi dziļi nerentabla, un tas ir galvenais iemesls, kāpēc Somijas vienības finanšu rezultāti bijuši negatīvi," teikts biržas paziņojumā. Pēc PRFoods domām, Kokolas rūpnīcas slēgšana ļaus Heimon Kala atjaunot rentabilitāti jau 2022. gadā.
Jautāts, vai nākamajā gadā joprojām ir gaidāmi kādi tālāki “samazinājumi”, PRFoods vadītājs Indreks Kasela intervijā Aripaev norādījis, ka tos var veikt vienmēr. I. Kasela skaidrojis, ka viņš strādās tik ilgi, kamēr vien spēs visu grupu padarīt rentablu. "Esmu atteicies no visiem labumiem, arī no darba auto," savu ieguldījumu ilustrēja Kasela.
Biržas paziņojums arī liecina, ka Sāremā rūpnīca nu pārņēmusi visas zivju grupas filēšanas funkcijas.
"Heimon Kala turpinās apkalpot mūsu mazumtirdzniecības klientus svaigu zivju tirdzniecībā, bet atteiksies no starpniecības," teikts uzņēmuma paziņojumā. Pēc Kaseles teiktā, jaunās fiksētās izmaksas, kas saistītas ar koncerna filēšanas bloku, būs nepilni 120 000 eiro gadā.
PRFoods apgrozījums iepriekšējā ceturksnī palielinās, bet zaudējumi samazinās
PRFoods svētdien publicēja arī savu 2021./2022. finanšu gada pirmā ceturkšņa (1. jūlija līdz 30. septembrim) konsolidēto neauditēto finanšu pārskatu.
Kompānijas vadība atzīmēja, ka, pirmajā ceturksnī esot daudz, ar ko būt apmierinātiem: pārdošanas apjomi auguši par 11,5 procentiem, bet koncerna neto zaudējumi samazinājušies aptuveni uz pusi.
Laika posmā no jūlija līdz septembrim PRFoods strādāja ar 0,7 miljonu eiro zaudējumiem, un pārdošanas ieņēmumi bija 14,2 miljoni eiro apmērā. Gadu iepriekš uzņēmuma zaudējumi šajā pašā periodā bija 1,4 miljoni eiro, bet apgrozījums 12,7 miljoni eiro.
Vienlaikus vadība arī norādīja, ka visas pašreizējās PRFoods problēmas ir saistītas ar Somijas struktūrvienības lielajām vadības kļūdām laika posmā no 2020. līdz 2021. gadam. Kā norāda PRFoods: Covid-19 krīze izcēla gaismā Somijas vienības vājumu, kur "iepriekšējā vadība diemžēl nevēlējās atzīt savas kļūdas un veikt izmaiņas".
"Pierādījums, ka tagad esam uz pareizā ceļa ar īstajiem cilvēkiem, ir fakts, ka Somijā kopš oktobra beidzot strādājam ar peļņu: Heimon Kala oktobra EBITDA bija 28 000 eiro, kas ir aptuveni 270 000 eiro uzlabojums,” skaidro kompānijas vadība. Tā arī piebilst, ka, pateicoties Somijas jaunās vadības oktobrī un novembrī veiktajai produktu portfeļa pārskatīšanai un ražošanas organizācijai, viņi ir atbrīvojušies no visiem nerentablajiem produktiem šajā valsī. Rezultātā ir augušas cenas un pārdošanas apjoms visās kategorijās. Vadība arī norādīja, ka centīsies sniegt investoriem regulārāku informāciju par Somijas vienības darbību.
PRFoods vadība izceļ, ka ļoti labus rezultātus ceturksnī uzrādījusi zivju audzēšana. To sasniegt palīdzējis augušais to audzēšanas apjoms un ievērojamais zivju cenu lēciens.
Krīzes izejas plāns
PRFoods vadība ziņojusi, ka ievēros savu iepriekš apstiprināto rīcības plānu, lai izkļūtu no krīzes. Tas sastāv no četriem punktiem.
1. Samazināt uzņēmuma parādu slogu bankām: naudas plūsma no finansējuma bijusi -1,5 miljoni eiro.
2. Somijas struktūrvienības pilnīga pārstrukturēšana, ieskaitot, ja iespējams, zaudējumus nesošu daļu pārdošanu vai slēgšanu. Visus zemas peļņas produktu izslēgšana no pārdošanas Somijā. Šis mērķis jau sasniegts līdz šī kalendārā gada beigām.
3. Palielināt mazumtirdzniecības īpatsvaru Apvienotās Karalistes un ES tirgos, tostarp vietējā tirgū Igaunijā. Mērķis ir sasniegts visās valstīs, izņemot Somiju.
4. Koncerna stratēģiskais mērķis ir attīstīt zivkopību, kas katru gadu spējusi nest peļņu. Grupas mērķis ir līdz 2023. gadam kāpināt savu zivju audzēšanas apmēru līdz 10 000 tonnām. Tam tad būtu jārada apgrozījums aptuveni 45-50 miljonu eiro apmērā gadā. No Zviedrijas zivju audzēšanas PRFoods līdz 2022. gada rudenim sagaida papildu biomasu 1500-1700 tonnu apmērā.
Kopumā PRFoods vadība atzīst, ka pieprasījums pēc uzņēmuma produktiem aug, lai gan kompānijas finanšu situācija nav viegla. Uzņēmums arī piebilst, ka šogad zivju tirgus esot bijis spēcīgāks un paredzamāks.
PRFoods akcijas cena kopš šā gada sākuma ir sarukusi jau par 10%. Šo pirmdien tā tika tirgota pie 0,338 eiro atzīmes.