Kas šogad gaidāms globālajā e-veselības tirgū?
E-veselības, kā atsevišķas nozares, izaugsme COVID-19 pandēmijas laikā paātrinājās, jo attālinātam monitoringam un veselības pārvaldībai arvien vairāk tika izmantotas dažādas tehnoloģijas, piemēram, mākslīgais intelekts un lielapjoma dati. Pandēmijas izraisītie ilgie ierobežojumi un bažas par vīrusa atkārtošanos piespieda dažādas valdības ātri nodot pacientu uzskaiti un ārstēšanu e-veselībai.
Tas viss ir veicinājis tirgus izaugsmi, un šī tendence turpināsies, jo cilvēki arvien vairāk apzinās e-veselības priekšrocības. Tiek prognozēts, ka nākamajos piecos gados e-veselības tirgus pieaugs vidēji par 16,1% gadā, 2022. gadā ieņēmumi sasniegs 61 miljardu USD, un Ķīnai būs lielākā tirgus daļa 18 miljardu USD apmērā un ASV — 10,8 miljardu USD apmērā. Galvenie tirgus izaugsmes virzītāji ir augošās inovācijas, mobilo tehnoloģiju un interneta priekšrocības, kā arī pieprasījums pēc veselības pārvaldības.
Daži uzņēmumi ir izstrādājuši īpašas Covid-19 risinājumu pakotnes slimnīcām, kas atbilst slimības specifiskajām vajadzībām, tādējādi palīdzot optimizēt skrīningu un uzraudzību. Citiem vārdiem sakot, tās palīdz slimnīcām identificēt un uzraudzīt pacientus, kuri jau ir pozitīvi vai kuriem ir aizdomas par slimību. Šī proaktīvā pieeja var palīdzēt ierobežot vīrusa izplatību un nodrošināt atbilstošu ārstēšanu un kvalitatīvus rezultātus visās veselības aprūpes iestādēs.
Mūsdienu dzīvesveida slimības, piemēram, hipertensija un diabēts, pārskatāmā nākotnē pieaugs. Tas vairos cilvēku izpratni par e-veselību, kā arī veicinās uzticēšanos veselības aprūpes speciālistiem un tās akceptēšanu. Šīs tehnoloģijas pierādītā efektivitāte un produktivitāte veicinās ievērojamu izaugsmi e-veselības tirgū.
Pēdējos gados interneta lietojumprogrammu skaits veselības aprūpē ir eksponenciāli pieaudzis
Izmantojot internetu, veselības aprūpes speciālisti var ērtāk un ātrāk piegādāt patērētājiem medicīnisko informāciju. Tehnoloģiskie sasniegumi un jauninājumi elektroniskajās veselības kartēs veicina e-veselības risinājumu ieviešanu, kas savukārt pakalpojumu sniedzējiem liek pielikt vēl lielākas pūles, lai izveidotu drošākas un viedākas sistēmas un lai palielinātu to pieejamību. Uzlabotas funkcionalitātes, lietotājam draudzīgu un izmaksu ziņā efektīvu elektronisko veselības karšu izstrāde veicinās strauju e-veselības pakalpojumu ieviešanu un tādējādi būtiski veicinās tirgus izaugsmi.
Priekšplānā izvirzās uz vērtībām balstīti aprūpes modeļi, piedevām e-veselībā tiek integrēts mākslīgais intelekts un mašīnmācība, lai veselības aprūpes lēmumu pieņēmējiem automatizētu pacientu datu uzglabāšanu un ievadi, atvieglojot piekļuvi informācijai un uzlabojot informācijas drošību. Visi šie aspekti palielina arī tirgu. To ietekmē arī vairāk uz pacientu orientēto pakalpojumu pieaugums, kā arī pieaugošā pētniecība un attīstība, kas paātrina sadarbspēju un elektronisko veselības karšu integrāciju, uzlabojot piekļuvi datiem.
Vai Covid-19 pandēmijas dēļ pieaug digitālās veselības aprūpes uzņēmumu akcijas?
Daudzas apakšnozares un akcijas ir guvušas lielu labumu no pandēmijas izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Piemēram, telemedicīna ir saņēmusi milzīgu stimulu, un, saskaņā ar 2020. gada aprīlī veikto aptauju, aptuveni 46% amerikāņu to izmantoja nenotikušo ārsta vizīšu vietā. Uzņēmumiem, kas piedāvā virtuālus ārsta apmeklējumus, e-veselību, medicīnisko diagnostiku, kā arī mākslīgā intelekta un mākoņpakalpojumus, kas to visu atbalsta, klājas diezgan labi, un lielākajai daļai no tiem akciju cenas ir cēlušās.
Teladoc Health neapšaubāmi ir bijis viens no spilgtākajiem e-veselības pakalpojumu sniedzēju pārstāvjiem, kas ir guvis spēcīgu pozitīvu impulsu no pandēmijas. Uzņēmums piedāvā telemedicīnas pakalpojumus, sniedz medicīnisko palīdzību attālināti, izmantojot internetu un tālruni. 2020. gadā tas iegādājās Livongo Health uzņēmumu ar digitālo veselības aprūpes platformu, kas palīdz cilvēkiem pārvaldīt hroniskas slimības, piemēram, diabētu.
Covid-19 pandēmijas laikā ir palielinājusies virtuālo aprūpes pakalpojumu izmantošana, taču Teladoc izaugsme ir nedaudz palēninājusies, jo plašāka vakcīnu pieejamība dažos apgabalos ir palīdzējusi atjaunot normālu stāvokli. Tomēr uzņēmuma nākotnes izredzes pēc pandēmijas ir ļoti labas.
Telemedicīna un hronisku slimību pārvaldība palīdz arī labāk kontrolēt veselības aprūpes izmaksas gan privātpersonām, gan darba devējiem, apdrošinātājiem un valdībām kopumā. Pieaugušais inficēšanās risks dažādu koronavīrusa mutāciju dēļ ļaus digitālajai veselības aprūpei šogad turpināt savus apgriezienus, un prognozes liecina, ka tā saglabās spēcīgas pozīcijas arī pēc pandēmijas, jo gan pacienti, gan pakalpojumu sniedzēji to labāk pratīs izmantot.
Telemedicīna joprojām ir viens no galvenajiem digitālās veselības aprūpes tirgus izaugsmes virzītājspēkiem, jo tā ir palīdzējusi palielināt piekļuvi veselības aprūpei, samazināt saskarsmes risku, nodrošināt aprūpes nepārtrauktību un sniegt palīdzību ar Covid-19 nesaistītos ārkārtas gadījumos. Ievērojams piemērs tam ir NextGen Healthcare vairāk nekā viens miljons telemedicīnas lietotāju, kam, protams, bija ļoti pozitīva ietekme uz viņu akciju vērtību. Taču kopumā viss digitālās veselības aprūpes segments pandēmijas laikā ļoti strauji pieauga.
Kā investoram atrast labākās e-veselības akcijas?
Kopumā labo e-veselības uzņēmumu akciju meklēšana neatšķiras no citu akciju standarta parametriem, un galvenokārt uzmanība tiek pievērsta ieņēmumu pieauguma tendencēm. Jā tās pieaug, tas jau ir diezgan labs rādītājs, ka uzņēmums kaut ko dara pareizi. Pat neliels pieaugums ilgtermiņā var būt pozitīvs rādītājs.
Lai akcija būtu ieguldījuma vērta, gan ieņēmumu pieaugumam, gan vērtībai ir jāiet roku rokā. Ir vērts aplūkot gan ceturkšņa, gan gada pārskatus, lai redzētu, vai ieņēmumi un peļņa palielinās vai samazinās. Uzņēmumiem, kuru peļņa pieaug, parasti ir arī laba darbības un finansiālā stabilitāte. Taču ir vērts padomāt arī par uzņēmumiem, kuriem ir pārbaudīta stratēģija pārdošanas apjoma palielināšanai, jaunu klientu piesaistīšanai un svaigu produktu izstrādei.
Izvēloties atsevišķas akcijas, jums ir jāskatās, kā un kur uzņēmums iekļaujas savā nozarē un jāuzdod daži svarīgi jautājumi, piemēram, kādi ir tā rezultāti salīdzinājumā ar konkurentiem, cik liela ir tā tirgus daļa, vai ir kādas priekšrocības, kas ļauj izcelties. Objektīvam salīdzinājumam ir vērts aplūkot konkurentus ar līdzīgu izmēru vai tirgus kapitalizāciju un salīdzināt to rentabilitāti un akciju produktivitāti laika periodā.
Nevajadzētu aizmirst arī par vadības efektivitāti, jo labi vadītam uzņēmumam dažādās biznesa vidēs laika gaitā ir tendence uz augstāku akciju cenu. Ir vērts papētīt, cik ilgi vadītāji ir strādājuši uzņēmumā, kāda ir viņu pieredze, cik caurspīdīga un uzticama ir viņu darbība.
Rezumējot, stabilam un uzticamam e-veselības uzņēmumam piemīt dažas no iepriekš aprakstītajām pozitīvajām īpašībām, parādsaistību noturēšana zemā vai vidējā līmenī, kā arī laba konkurētspēja savā jomā un efektīva vadība.
Daudzsološākās e-veselības akcijas
Tiek prognozēts, ka globālais telemedicīnas tirgus līdz 2028. gadam pieaugs par 32,1% līdz 636,4 miljardiem USD. Tas ir saistīts ar to, ka daudzās valstīs veidojas jauna saimniecisko izaugsmi veicinoša politika un izdevīgi kompensācijas nosacījumi, kā arī kvalitatīva virtuālā veselības aprūpes sistēma, kas ievērojami samazina ārstēšanas izmaksas.
Daudzās mazattīstītās valstīs piekļuve augstas kvalitātes veselības aprūpei ir ierobežota, un tāpēc dažas valdības cenšas nodrošināt piekļuvi veselības aprūpei, izmantojot digitālās platformas. Daži uzņēmumi ir gatavi gūt no tā labumu.
Teladoc (TDOC) ir dominējošais spēlētājs telemedicīnas vidē, kam 2022. gada janvārī bija par 76,5 miljoni maksājošu biedru vairāk nekā 12 000 uzņēmumos. Lai gan 2021. Gadā Covid-19 pandēmijas ietekme uz veselības aprūpes nozari samazinājās, uzņēmums gada laikā spēja palielināt savu maksas biedru skaitu par 50%.
Teladoc nepārtraukti aug, veicot stratēģiskas apvienošanās un pārņemšanas, kas savukārt palīdz palielināt ieņēmumus un paplašināt tā globālo ģeogrāfisko klātbūtni. Turpmākajos gados uzņēmums plāno palielināt savus gada ieņēmumus par 25-30%, ko varētu veicināt, biedru apmaksāto apmeklējumu skaita palielināšanās, kā arī ar vidējo ieņēmumu pieaugumu uz vienu dalībnieku. Uzņēmuma vidējā paredzamā mērķa cena par akciju ir 120 USD jeb 73% pieaugums.
American Well Corpration (AMWL) ir arī liela potenciāla telemedicīnas uzņēmums, kas nodrošina digitālo veselības aprūpi. Viņu lietojumprogramma piedāvā neatliekamo palīdzību, pediatriju, iedzīvotāju veselības pārvaldību, telepsihiatriju, maternitātes un pēcdzemdību aprūpi, kā arī zīdīšanas atbalstu. Ir pieejams arī telemedicīnas aprīkojums, īpaši televizori, planšetdatori un kioski, kā arī perifērijas ierīces. Uzņēmuma vidējā paredzamā mērķa cena par akciju ir 7,80 USD jeb 98% pieaugums.
1Life Healthcare, Inc. (ONEM) pārvalda uz dalību balstītu primārās aprūpes platformu ar One Medical Zīmolu. Šim nolūkam ir izstrādāts īpašs digitālās veselības aprūpes dalības modelis, kura pamatā ir tieša patērētāju reģistrācija un darba devēja sponsorēšana. Platforma piedāvā ērtu piekļuvi digitālajai veselības aprūpei, kā arī medicīnas centra apmeklējumu, ko parasti sedz veselības apdrošināšana. Piedevām ārstiem piederošiem uzņēmumiem vai One Medical Entities līgumklientiem tiek piedāvāti arī administratīvie un vadības pakalpojumi. Uzņēmuma vidējā paredzamā mērķa cena par akciju ir 24 USD jeb 133% pieaugums.
Kas ir Freedom24?
Mobilā tirdzniecības platforma vērtspapīriem, akcijām, fondiem u.c. gan Apple, gan Android tālruņiem un planšetdatoriem. To veido uzņēmums Freedom Finance Europe Ltd, kura mātes uzņēmums ir vienīgais Nasdaq biržā kotētais Eiropas brokeris. Uzņēmumam ir biroji ASV, Vācijā, Kiprā, Krievijā, Kazahstānā, Ukrainā, Uzbekistānā. Platformai ir vairāk nekā simts tūkstoši klientu, kuri holdingam ir uzticējuši vairāk nekā pusmiljardu dolāru, un šī summa nepārtraukti pieaug.