• Atpakaļ
  • menu
  • Meklēt
  • Ieiet portālā
  • Dalīties ar rakstu:

    Kāda nākotne sagaida kruīza kompānijas?

    Foto: SIPA/Scanpix

    Ja šķiet, ka Tallink akcijām pēdējos gados klājas ļoti slikti, tad akcionāri var sevi mierināt, jo salīdzinot ar ārvalstu konkurentiem, tās kritušās vismazāk.

    Pandēmija, kas sākās 2020. gadā, ir pārvērtusi kruīzu kompāniju dzīvi par elli, jo valdības visā pasaulē ir mēģinājušas samazināt iespēju ceļot. Rezultātā vairākas biržas kompānijas ir cietušas ārkārtīgi lielus zaudējumus un ir apturētas to dividenžu izmaksas. Tagad tiek cerēts, ka vakcīnas un medikamenti palīdzēs saglabāt valstis "atvērtas" visa gada garumā, un līdz ar to kruīzu nozare atveseļosies. Ja tas notiktu, kruīzu kompāniju akcijas atkal celtos.
    Personīgi es neapšaubāmi priecājos, ka pagājušā gada februārī varēju pieņemt grūtu lēmumu nobloķēt Tallink pozīcijas ar zaudējumiem. Šobrīd Tallink akcija tirgojas par 11 centiem lētākā līmenī, kas man būtu nozīmējis gandrīz 2000 eiro zaudējumus. Ņemot vērā nozares neskaidro nākotni, es nevēlos tagad tajā atgriezties.
    Katrā ziņā ASV aktīvu pārvaldīšanas kompānija Susquehanna ir optimistiski noskaņota uz kruīzu industrijas atveseļošanos. "Mēs redzam ievērojamu pieprasījumu pēc ceļojumiem. Kruīzu kompānijas 2023. gadā strādās ar peļņu," sacīja Susquehanna analītiķis Kristofers Statupuloss (Christopher Stathoulopoulos), savukārt Grand View Research nav saskatījis strauju atveseļošanos.
    Pasaulē lielākā kruīzu ķēde Carnival zaudēja 90% no sava apgrozījuma
    2019. gadā 42% pasaules kruīzu tirgus piederēja Carnival, kam pieder desmit kruīzu kompāniju zīmoli. Taču kopš 2020. gada uzņēmuma tirgus vērtība ir samazinājusies pat par 77% līdz 13.8 mljrd. dolāru. Carnival pērn apgrozīja 1.9 mljrd. dolāru, kas ir desmit reizes mazāk nekā 2019. gadā, tātad akcijas cena nav bez iemesla kritusies.
    Saskaņā ar Susquehanna analītiķi, Carnival bažas rada tas, ka liela daļa tā darbību notiek Eiropā. "Mēs redzam, ka Carnival ģeogrāfiskā klātbūtne Eiropā un produkts bez noteiktas mērķa grupas ierobežo viņu iespējas paaugstināt cenas nākotnē."
    Norvēģijas kruīzu līnijām ir maz laika atgūties
    ASV kruīza kompānija Norwegian Cruise Lines kopš 2020. gada ir zaudējusi 76% no savas tirgus vērtības. Lai gan nosaukums attiecas uz Norvēģiju, patiesībā tikai 2% no uzņēmuma apgrozījuma nāk no Eiropas un 75% no Ziemeļamerikas. Uzņēmuma vērtība ir ap 5 mljrd. dolāru.
    Apgrozījums pirmajā ceturksnī bija 522 milj. dolāru, kas ir par 63% mazāk nekā 2019. gada pirmajā ceturksnī. Milzīgi zaudējumi uzkrājušies arī krīzes gados, tāpēc pašu kapitāls šobrīd veido tikai 8% no uzņēmuma kopējiem aktīviem. Šogad pietiek tikai ar trīs reizes mazākiem zaudējumiem nekā pērn, lai uzņēmuma pašu kapitāls gadu noslēgtu mīnusos.
    9. jūnijā Susquehanna noteica uzņēmuma cenu 20 dolāru apmērā, kas ir vairāk nekā puse no pašreizējās cenas.
    Royal Caribbean kritusies mazāk
    2019. gadā Royal Caribbean, kas pēc tirgus daļas ir otra lielākā pasaulē, tirgus daļa bija 23.8%. No ASV biržā kotētajām kruīzu kompānijām Royal Carribean ir kritusies vismazāk kopš 2020. gada, proti, par 63%. Pēdējā ceturksnī tika gūts apgrozījums 2.5 mljrd. dolāru apmērā, kas ir četras reizes mazāk nekā 2019. gadā.
    Uzņēmuma tirgus kapitalizācija pašlaik ir 11.6 mljrd. dolāru.
    Tallink akcija pārspēj konkurentus (akciju cenas procentuālās izmaiņas)
    Foto: Refinitiv / Äripäev
    Kruīzu sektora atveseļošanās var aizņemt ilgu laiku
    Saskaņā ar konsultāciju uzņēmuma Grand View Research datiem, kruīzu tirgus nākamo sešu gadu laikā pieaugs vidēji par 11% gadā, līdz 15 mljrd. dolāru. Pie šādas izaugsmes nozare 2028. gadā veidotu nedaudz vairāk par pusi no 2019. gada tirgus apjoma. Tomēr jāatzīst, ka šobrīd nav iespējams precīzi paredzēt kruīzu sektora nākotni, jo pēdējo divu gadu laikā esam piedzīvojuši neparedzamus līkločus.
    Taču, raugoties uz finansiālo situāciju, svarīgi, lai lielie zaudējumi ātri tiktu pārvērsti peļņā, jo ar esošajiem zaudējumiem šiem uzņēmumiem drīz vien naudas pietrūks.
    Trīs ceturtdaļas pasaules kruīzu tirgus ir saistītas ar Ziemeļameriku un Eiropu, kas veido attiecīgi 50 un 25% no kopējā pārdošanas apjoma.
    Tallink ir salīdzinoši labā stāvoklī
    Vietējā Tallink akcija kopš 2020. gada ir samazinājusies par 45%, kas ir mazāk nekā ASV kotēto uzņēmumu kritums. Akcionāri var būt gandarīti, ka Tallink apgrozījums pandēmijas dēļ krities tikai uz pusi, ārvalstu konkurenti par to var tikai sapņot.
    Zīmīgi, protams, ka pirms krīzes gadiem ASV biržas sarakstā iekļauto uzņēmumu peļņas norma bija pat 15 līdz 17% no apgrozījuma. Tajā pašā laikā Tallink tā saglabājās tuvu 5%.
    Ukrainas karš paaugstināja enerģijas cenas
    Kamēr ar pandēmiju nebija pietiekami, Krievija februārī iebruka Ukrainā un degvielas cenas "uzkāpa debesīs". Protams, tas īpaši smagi skāra kruīzu kompānijas, un viens no lielākajiem izmaksu avotiem bija degviela. Situācija visvairāk skar Eiropu.
    Pēdējā ceturkšņa pārskats liecina, ka dārgākā degvielas cena Tallink izmaksāja vairāk nekā 15 milj. eiro. Tas veidoja gandrīz 40% no uzņēmuma zaudējumiem.
    Potenciāls ir liels, bet riski arī ir lieli
    Ņemot vērā kruīzu kompāniju akciju iespaidīgo kritumu, tām neapšaubāmi ir liels potenciāls, ja būs vērojama atveseļošanās.
    Īpaši piesardzīgu mani dara fakts, ka krīzes radītie zaudējumi ir saasinājuši kruīzu kompāniju saistību daļu, un tajā pašā laikā to aktīvi jeb kuģi ir zaudējuši lielu daļu savas vērtības. Tātad kruīzu kompānijas šobrīd ir uz naža asmens, un es nedomāju uzņemties šādu risku.
    Dalīties ar rakstu:
Saistītie raksti

Investors Andris ir Investoru kluba izdomāta persona. Viņa rīcībā ir 25 000 eiro reālas naudas, ko Andris sāk ieguldīt akciju tirgos 2021. gada novembrī. Andra investīciju lēmumus pieņem Investoru Kluba redakcija.

SignetNasdaq
Investore Andris
Capitalia
SignetNasdaqCapitalia
  • Tallinas birža
  • Rīgas birža
  • Viļņas birža
Investora Andra portfeļa vērtība